Nuffnang ads

19 January 2012

Epic! kawal komputer guna mata!

Sesuatu yang agak susah untuk membayangkan sebuah komputer riba atau desktop korang boleh di kawal dengan mata sahaja! Tetapi sebenarnya teknologi ini wujud dan sepatutnya akan ada di kedai dalam masa beberapa tahun lagi.

Cuba lihat video ini



Syarikat Sweden Tobii, seorang perintis dalam pengesanan mata teknologi (ini yang aku google la tentang dia), telah menemukakan satu cara mengawal skrin komputer riba atau desktop dengan mata korang yang menggerakkan dalam suku inci! epilah!


Teknologi ini terlebih dahulu tersedia kepada orang yang mengalami kecacatan pada anggota fizikal yang lain, tetapi ia masih lagi dalam pemprosesan dan tidak lama lagi akan boleh didapati bagi orang awam. (best untuk pencinta game!)
Tidak lama lagi korang boleh membaca e-mel dengan tangan dekat belakang kepala korang, nak scroll naik dan turun dengan mata korang! mudah bukan? Atau kalau korang yang kaki main bola sepak dalam komputer 
FIFA / PES




 korang boleh decide dekat mana nak merembat bola tu dengan lihat sudut kiri gol atau bahasa yang terbaik adalah CROSS! dan GOAL!!! :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...